Incidentul


bazat pe o povestire a lui John Fairbairn

In timpul finalei celui de al 50-lea titlu Oza, intre Cho Chikun si O Meien s-a intimplat urmatorul incident:



Dupa pauza de masa, partida a doua s-a reluat seara, la ora 9. In sala de presa, jurnalistii urmareau pe monitor cum decurgea partida. La ora 9:30 toti l-au vazut pe Cho Chikun facind un semn cu mina ... semn care indica cum ca ar fi abandonat. Partida se terminase. Nimeni nu intelegea cum a fost posibil abandonul intro pozitie care nu putea fi nicidecum abandonata si, contrarirati, au dat navala toti in sala de joc.
Acolo au fost martorii unui inimaginabil incident. Cho pierduse la timp dupa 144 de miscari, cind era in fata si fara a fi expus vreunei presiuni oarecare (in afara de faptul ca era din nou in byo-yomi inca destul de timpuriu in partida, de la miscarea 121).

Un Cho neconsolat le spunea arbitrului si celui ce nota partida:
"- Nu mi-am dat seama ca eram eu la miscare. Credeam ca-i rindul lui O. Eu trebuia sa joc ?"

A recunoscut ca i se paruse straniu cind il auzise pe cel care tinea timpul ca incepe sa numere secundele ... si tocmai se pregatea sa-i atraga atentia ca O Meien nu era in byo-yomi. Apoi si-a plecat capul, acoperindu-si ochii cu dosul miinii, nedezlipit de linga masa de Go. Mai intreba odata, cu amaraciune:
"- Eu eram la miscare ?"
Capul ii cazu din nou si isi lovi ceafa cu evantaiul, murmurind in continuare "De ce ... de ce ?"

O Meien era si el consternat. Bineinteles ca stia ca Cho era la rind, dar era prea preocupat in a-si pregati propriile miscari pentru a acorda prea multa atentie la ce se intimpla in jur. Amutise atunci cind steguletul ceasului cazuse. Pe cind arbitrul Sakaguchi Ryuzo 9-dan privea pozitia de pe tabla, deabea reusea sa ingaime:
"- Da ... eram in spate ... "

Sakaguchi parea si el afectat de confuzia generala. In transmisia web care se facea in direct a anuntat rezultatul la ora 9:45, imediat dupa ce a declarat "Negrul si-a consumat timpul deci tragem concluzia ca Albul a cistigat". Nu a fost unul dintre cele mai oficioase anunturi pronuntate. Dar nici ceva de genul asta nu se mai intimplase vreodata.

Ulterior s-a adeverit ca Cho se decisese de mult asupra miscarii sale 145 - de fapt vazuse deja modul in care putea sa cistige partida - si se uita pur si simplu in jos, spre bolul sau de pietre. Nu observase ca O apucase sa joace. Nici nu a fost in stare sa participe la obisnuita analiza post mortem care se face de obicei ... asa incit nu am aflat mult mai multe decit atit. In schimb a parasit rapid sala, in tacere ... si parca o lacrima i se ivise in coltul ochiului, imediat dupa ce Sakaguchi isi anuntase decizia.

Arbitri si reporteri s-au intors in sala presei, dezbatind inca daca Cho pieduse de fapt partida. In final au cazut de acord ca o pierduse.





* * *